این تحقیق در مورد نقش گل و مرغ در مینای نقاشی می باشد. در این تحقیق پس از بیان تاریخچه مینا کاری و استفاده از گل و مرغ، به نقش و تأثیر گل و مرغ در نقاشی پرداخته می شود. این تحقیق به دانشجویان رشته های هنر ، نقاشی ، معماری و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
چکیده
میناسازی یکی از هنرهای بی بدیل و ماندگار ایرانی است که به عنوان هویت و پیشینه فرهنگی، نسل گذشته را به آینده پیوند می دهد، همچنین یکی از شاخه های اصلی و بدیع نقاشی ایرانی، نقاشی گل و مرغ (گل و بوته)است که شامل نقاشی گل ها و بوته ها به تنهایی(گل و بوته سازی) و یا نقاشی گل ها و پرندگان دانه خواری چون بلبل در کنار هم(گل و مرغ سازی)می شود. در این پژوهش،با استفاده از روش های تاریخی، تطبیقی و کتابخانه ای سعی در شناخت ماهیت هنر میناسازی و ردیابی عناصر گل و مرغ و استفاده آنها در دوره های درخشان صفوی و قاجار در فرهنگ و هنر ایران شده است.
مقدمه
همواره هنر در مفهوم خاص خود، برای راحتی آدمیان در زندگی نبوده بلکه معنایی فراتر داشته و به ارضای ذوق زیبایی طلب و احساسات و عواطف انسان می پرداخت و می توان چنین گفت که در بسیاری از موارد آفرینش و خلاقیت هنری، ترکیبی بوده است بین دانش و هنر. زمانی، فن در خدمت هنر قرار می گرفت و گاهی هنر در کنار فن و دانش، آن هم در جهت بالا بردن کیفیات اثر… در این میان، باورها و اعتقادات، آداب و رسوم و سنت ها نیز در بروز اثر نقش بسزایی ایفا می کرده اند.
پس از اسلام و گسترش آن، زیباترین و عالی ترین این تلفیق بین هنر و فن را شاهد هستیم که به گونه ای نامحسوس در روح و روان آدمی تأثیر می گذاشتند. از جمله این آفرینش ترکیبی، تلفیق بدیعی میان دانش و فن از سویی و هنر از سوی دیگر را به وجود آورده است، هنری که با نقش ها و طرح های زیبا، رنگ های آتشین، کاربردی وسیع داشته، هنری تحت عنوان مینا کاری، این هنر با سابقه ای در حدود پنج هزار سال، ترکیبی از آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می گردد و نقش های زیبایی را می آفریند.
بدین شکل صنعت و هنر با هم آمیخته و در جهت تعالی انسان قرار گرفتند، این گونه است که زندگی جامعه ی اسلامی و هنر اسلامی یکی می شود و در خانه، بازار، مدرسه و مسجد….. با هنر زندگی می کنند و لطافت طبع و ظرافت روح و روان می یابند به گونه ای که جدا سازی آنها مقدور نیست.
در ادامه ضمن پرداختن به هنر میناکاری و نقش گل و مرغ به بررسی آنها در دوره های صفوی و قاجار می پردازیم.
فهرست مطالب
مقدمه
میناکاری
تاریخچه میناکاری پیش از اسلام
تاریخچه میناکاری پس از اسلام
مراحل ساخت مینای نقاشی
تاریخچه گل و مرغ در هنر ایران
گل و مرغ در دوره ی صفوی
گل و مرغ در دوره ی قاجار
نتیجه گیری
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 54
مطالب مرتبط