دانلود مقاله حافظه و یادگیری روش های نوین در آموزش بزرگسالان
یادگیری و مراحل مختلف زندگی
یادگیری: از آنجا که رفتار و عکس العملهای فعلی ما نتیجه ی یادگیری و تجربیات گذشته مان است یادگیری گاه به عنوان فرایندی که تغییر نسبتاً دائمی در رفتار ما به وجود می آورد تعریف شده است، یعنی توانایی و کارایی ما نتیجه ی برخوردهای گذشته ما با محیط است.
رشد یادگیری: رشد جسمی کودک در زمینه های مختلف تابع قوانین کلی رشد است اما رشد یادگیری تابع عوامل و شرایط اجتماعی، محیطی، اقتصادی و جسمی نیز می باشد.
– جریان دائمی تغییرات جسمی کودک باعث می شود فرد تواناییهای خود در یادگیری رفتارهای تازه را به منظور دستیابی به موفقیت های بیشتر به کار گیرد.
– یادگیری هر مهارت تازه به عنوان زیر بنایی برای پیشرفت ها و یادگیری مهارت های آتی به کار گرفته می شود.
۱۱ تا ۱۶ سالگی
– تغییرات اولیه و ثانویه جنسی
– تغییرات روانی، اجتماعی و جسمی
تغییرات از سوی جامعه پذیرفته می شود و با اعطای حقوق اجتماعی و دادن مسئولیت های مقدماتی نقش فرد متجلی می شود.
۱۶ تا ۲۰ سالگی
– در اواخر این دوران خصوصیات بزرگسالی بیشتر نمایان می شود.
معایب: اغلب و بخصوص در جوامع صنعتی و شهری فشارهای وارده بر روی افراد باعث
می شود فرد در انطباق خود با محیط دچار ضعف شود و در موارد نادری انحرافات رفتاری مشاهده می شود.
محاسن: تفکر آرمانی و متجلی شدن قدرت خلاقیت در فرد از ویژگیهای مهم این دوران است.
۲۰ تا ۲۵ سالگی
– در زمینه ی جنسی و بیولوژیکی تا شروع سنین پیری تغییراتی پدید نمی آید.
– به دلیل متفاوت بودن شرایط محیطی و اجتماعی افراد و برداشت متفاوت از این شرایط، هر بزرگسالی تا حدی تابع قوانین، ارزش ها و معیارهای خاص خود است.
– در بیشتر جوامع صنعتی- شهری مردم در اواخر این دوره نقش شغلی خود را در جامعه پذیرفته اند و در این زمینه وضعیت شان تثبیت شده است.
– تفاوت های فردی در نحوه ی زندگی افراد نقش موثری دارد.
– افراد عضو پیچیده ی گروه های اجتماعی وابسته به یکدیگر هستند و هم تاثیر گذارند و هم تاثیر پذیر.
– افراد در این مرحله دارای حداکثر توانایی هستند.
۲۵ تا ۴۰ سالگی
– زندگی شغلی و خصوصی بیشتر افراد در این دوره تحکیم می شود.
– ویژگی خاص این دوره بیشتر از هر چیز تغییرات اجتماعی و اقتصادی است و لازمه ی رسیدن به چنین تغییراتی، فراگیری مدیریت در زندگی و کسب مهارت های اجتماعی از طریق آموزش مقدماتی ست.
۴۰ تا ۶۰ سالگی
– این دوره برای اغلب افراد توأم با ارزیابی حال و گذشته است و در صورت لزوم اصلاح و تجدید نظر در ارزش ها و طرز برخوردها انجام می شود.
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 16
مطالب مرتبط