این تحقیق در مورد تربیت بدنی و نقش آن در تعلیم و تربیت می باشد و به طور کامل به بیان تاریخچه ، اهداف تربیت بدنی و نقش آن در تعلیم و تربیت نوجوانان و جامعه می پردازد.
مقدمه
از اهداف اوليه تعليم و تربيت، پرورش فرد بهعنوان يک انسان هدفدار و مستقل و خودگردان است. تربيت بدنى با تأکيدى که بر پرورش جسمي، ذهني، هيجانى و برازندگى اجتماعى دارد، در صورت آموزش صحيح و اصولى نقش شايان توجهى را در فرآيند تعليم و تربيت ايفا خواهد کرد. امروزه مسؤوليت خطير بر دوش آنانى است که اوقات بيشترى را با جوانان سپرى مىکنند. اينان اگر تجارب عرضه شده زندگى جوانان را رضايتبخش، موفق و پرباز سازند تعليم و تربيت به سر منزل مقصور خواهد رسيد.
تاریخچه
بی شک از زمان حضور انسان برروی کره زمین تعلیم و تربیت نیز تاریخ خود را آغاز کرده است. حتی انسان اولیه نیز برای تنازع بقاء نیازمند آموختن و برحسب فطرت و غریزه ناگزیر از آموزش دادن به فرزندان و خانواده بوده است. بعدها شعور بر فطرت افزون گردید و او را در مقابله یا سازگاری با طبیعت یاری نمود .
او به تدریج درک کرد که انتقال تجربیات منجر به زندگی بهتر آیندگان خواهد شد. ناگفته پیداست که بشر اولیه فلسفه مدونی برای انتقال اطلاعات و تجربیات نداشته است، اما آداب ورسوم ، سنت ها و عاداتی که رفته رفته بر اساس میل به بقاء و نیازهای فطری در جوامع اولیه به وجود آمد و نیز تمایل به حفظ آنها، مبنای اولیه تعلیم و تربیت به شمار میآید.
مطالعه تاریخ زندگی انسان و حسب آن تاریخ تربیت بدنی به دلایل جنگ ها، غارتها،کشتارها و سوزاندنها و ویران کردنهای متوحشّانه و همچنین بلایای طبیعی به طور دقیق امکان پذیر نیست.
لیکن میدانیم که جوامع بشری رفته رفته و با گذشت روزگاران دراز ، به تدریج سیری از تکامل را پشت سر نهادند و در طی این راه اندک اندک دارای زندگی پیچیدهتر و متقابلاً نیازهای بیشتری شدند. آنان گذشته از شکار،گلّه داری، کشاورزی و اموری ازاین قبیل به مرور توانستند ابزار و وسایلی بسازند که در انجام فعالیتهای حیاتی یاریشان نماید. حاصل این دگرگونی تدریجی توجه بیشتر به خانواده،آداب و رسوم و انتقال آنها به نسل بعد بود.
با پیچیدهتر شدن روابط اجتماعی و پیدایش مسائل اقتصادی، اندک اندک سازمان سیاسی تازهای شکل گرفت و با پیشرفت و تکامل این سازمان نو به تدریج جامعه به طبقات مختلف اجتماعی ـ اقتصادی تقسیم شد. این طبقهبندی، وظایف، مسئولیتها و حقوق طبقات مختلف را متناسب با موقعیتی که در جامعه داشتند تعیین میکرد.
فهرست مطالب
مقدمه
تاریخچه
مقدمهای بر پیدایش و شناخت تربیت بدنی
تربيت بدني در تعليم و تربيت
اهداف تربیت بدنی و ورزش
1ـ هدف های بهداشتی و تندرستی
2- هدف های پرورش و اخلاقی
3- هدف های روانی
4- هدف های حرکتی و مهارتی
5- هدف های اجتماعی ورزش
سهم تربيت بدني در تعليم و تربيت
نقش ورزش در ارضای نیازهای جوانان
ضرورت شناخت انسان از تربیت بدنی
پرورش بعد جسمانی
حوزههای وابسته به تربیت بدنی
تندرستی
تفریحات سالم
حرکات موزون
اوقات فراغت
بازی
اهداف بازی
جنبه های فایده بازی برای کودک
تربیت بدنی، پیشرفت تحصیلی و هوش
تربیت بدنی ، حس کنجکاوی
ورزش خود شناسی و ایجاد انگیزه
ورزش، ایجاد انگیزه و اشتیاق
آماده کردن معلمان تربيت بدني
نتیجه گیری
پیشنهاد به مسئولین
پیشنهاد به معلمین
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 43
مطالب مرتبط