این پروپوزال در مورد بررسی ارتباط شایستگی های مدیریتی و عملکرد مدیران (رشته مدیریت) می باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
مقدمه
امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه های بسیار زیادی به اشکال مختلف با آن سر و کار دارند؛ برخی از مردم ورزشکار حرفه ای هستند و گروهی ورزشکار آماتور؛ گروهی طرفدار و علاقه مند به ورزش و دیدن برنامه ها و مسابقه های ورزشی بوده و عده ای نیز از راه ورزش امور خویش را می گذرانند. با افزایش چشمگیر نقش ورزش در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی کشورها، پیشرفت در زمینه ورزش به یکی از اولویت های استراتژیک برنامه ریزان در کشورهای مختلف تبدیل شده است (جکسون پالمر، 1380).
کشورها برای رسیدن به مزایای ناشی از ورزش سازمان های ورزشی را شکل می دهند. سازمان های ورزشی دولتی و خصوصی پایه و اساس ورزش در هر کشوری می باشند، و رسیدن به اهداف متعالی برنامه های ورزشی نیازمند اثربخشی این سازمان ها است.
محققان بر کیفیتها، مهارتها و رفتارهایی که برای موفقیت در نقشهای مدیریتی لازم هستند تمرکز نمودند، به این امید که سیستمهای مدیریت منابع انسانی را برای تکرار این کیفیتها طراحی نمایند. بسیاری از محققان و سازمانها بر تعیین شایستگیهایی که برای افرادی که دیگران را در سطوح مختلف سازمان رهبری می کنند تمرکز نمودهاند (بویاتزیس ، 2006؛ لومباردو و ایچینگر ، 2001). شایستگیها ویژگی های قابل اندازهگیری افراد است که با موفقیت در کار مرتبط هستند (لومباردو و ایچینگر، 2001).
شایستگی به عنوان ویژگی های اساسی فرد که با اثربخشی شاخص-محور و یا عملکرد برتر در شغل مرتبط هستند، تعریف شده است (اسپنسر و اسپنسر ، 1993). در واقع شایستگی یک چتر فراگیر است که نشان میدهد چه چیزی برای موفقیت نیاز است. برای موفقیت در هر شغلی به مجموعهای از شایستگیها نیاز است.
برای سالها سازمانها به دنبال خلق مدلهای شایستگی جهت تشریح شاخصهای مهم در یک شغل ویژه بوده اند. تحقیقات تجربی در مدیریت اثربخش خصیصهها، مهارتها و رفتارهایی را برای عملکرد بالا در نقشهای مدیریتی ارائه کردند. اما سازمانهای ورزشی از بسیاری از سازمانهای دیگر متمایز هستند.
این تمایز عمدتاً مربوط به برنامهها و فعالیتهای تربیتبدنی و ورزش بوده که از گستردگی وسیع در جامعه و پیچیدگیهای اجرائی خاص خود برخوردار بوده و روز به روز بر وسعت دامنه فعالیتها و نیز پیچیدگی برنامههای آن افزوده میشود. به همان نسبت که برنامهها و فعالیتهای ورزشی گسترده میشود، مدیریت ورزشی نیز پیچیده شده و انواع مختلف شایستگیها و مهارتها برای مدیریت در حوزه ورزش مورد نیاز است (نادریان جهرمی، 1381).
محققان، برای ارزیابی شایستگی ها و عملکرد شیوه های متفاوتی را به کار برده اند، بویاتزیس (2006) و اسپنسر و اسپنسر (1993) از مصاحبه رویدادهای رفتاری استفاده کرده اند. شرودر (1989) و کوکریل (1989) شیوه مشاهده رفتاری را در پیش گرفته و چهارچوب شایستگی دولویکز (1998) بر پایه ارزیابی 360 درجه استوار است (به نقل از هرلین، 2009). بازخورد 360 درجه یکی از نظام های نوین ارزیابی در سازمان های پیشروی جهانی محسوب می شود که با گردآوری نظرات از ذینفعان متفاوت در پی آنست تا ارزیابی صحیح تر و واقعی تری از عملکرد و توانمندی های ارزیابی شوندگان ارائه دهد.
ارزیابی 360 درجه نوعی روش ارزیابیگروهی است که در این روش فهرستی از شایستگیهای مورد نظر تهیه میشود و از تمامی افراد مرتبط مستقیم و غیرمستقیم فرد در سازمان اعم از مافوق، همکاران، زیردستان و مشتریان خواسته میشود تا او را بر اساس شایستگیهای تعیین شده ارزیابی کنند. فرد ارزیابی شونده نیز به عنوان خود ارزیابی، در فرآیند مشارکت میکند. نتایج حاصل از کل ارزیابیها جمعبندی و به صورت گزارشی به فرد بازخورد داده میشود (دهقان، 1389).
در ایران استفاده از متد ارزیابی 360 درجه در مراکز صنعتی سابقه بیش از چند سال ندارد ولی این موضوع در سازمان های ورزشی بحث جدیدی می باشد و پیاده کردن این روش در یک محیط ورزشی کم سابقه و شاید بی سابقه باشد. تنها دهقان (1389) در تحقیقی برای ارزیابی عملکرد مربیان والیبال از این رویکرد استفاده نموده است. با توجه به مطالب ذکر شده این تحقیق بدنبال بررسی نقش شایستگی های مدیریتی در عملکرد مدیران ورزشی است که در آن عملکرد مدیران ورزشی با استفاده از روش بازخورد 360 درجه اندازه گیری شده است.
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق: سوالات اصلی و فرعی
فرضیات تحقیق: فرضیات اصلی و فرعی
روش تحقیق
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 12
مطالب مرتبط